Kortrijk 2040

0 0
Read Time3 Minute, 50 Second

Na het bekijken van de Foresight brochure van Digipolis waarin hun visie van Gent 2040 staat beschreven, dacht ik om dit deels te vertalen naar mijn eigen stad: Kortrijk.

De cijfers

Kortrijk is een stad gelegen in Zuid West-Vlaanderen. De stad is 80 km² groot en heeft momenteel iets meer dan 77.210 inwoners (01/01/2020). 2 jaar geleden, had Kortrijk nog 75.736 inwoners. Dus in 2 jaar tijd, groeide het aantal inwoners met bijna 2 %. In 2030, hoopt het stadsbestuur de kaap van 80 000 (Standaard, 2020) inwoners te kunnen bereiken. Als je die lijn doortrekt naar 2040, zou Kortrijk bijna 85 000 inwoners kunnen tellen.

Stad in verandering: 2020-2030

Kortrijk is een stad in verandering. Vorig jaar opende het eerste deel van de verlaagde Leieboorden. Die vernieuwing, werd bekroond met een prijs voor “beste openbare ruimte” in 2019. Dit legislatuur, wil burgemeester Vincent van Quickenborne de verlaging doortrekken tot Kortrijk Weide, ook een nieuw stadsdeel van Kortrijk waar je oa. Hangar K, CVO Miras en het nieuw zwembad vind.

Nog een drastische vernieuwing in Kortrijk, wordt de bouw van het nieuw station en de vernieuwing van de stationsbuurt naar een autoluw stationsplein. Momenteel zijn ze gestart met de vernieuwing aan “Appel”, het rondpunt die het conservatorium verbind met Kortrijk Weide. Daar wordt nu gewerkt aan de bouw van een ondergrondse tunnel voor het doorgaand verkeer. De afwerking van het volledig project werd eerst in 2026 verwacht. Maar door vertragingen, vermoed ik eerder dat het project in 2029-2030 afgeleverd wordt.

De toekomst van mobiliteit en winkelen in Kortrijk

Om de mobiliteit naar de universiteitsbuurt (Hoog Kortrijk) verder te optimaliseren, wordt een trambusverbinding gepland. Maar om dit te verwezenlijken, moet de toegangspoort tot het stadscentrum, Doorniksewijk, een drastische verandering ondergaan. Er zijn 2 mogelijkheden: van de straat een eenrichtingsverkeerstraat maken, of de parkeerplaatsen schrappen. Beide gevallen kunnen weliswaar rampzalig worden voor de handelaars in de straat. De straat heeft echter een parking aan de Sint-Rochuskerk (die dit jaar ontwijd word). Ook de site van het oude ziekenhuis, bied kansen om extra parkeerplaatsen voor winkeliers te voorzien in het geval er gekozen wordt om de parkeerplaatsen op te offeren ten dienste van een tweerichtingsstraat met een aparte rijstrook voor de (tram)bussen. Om de winkeliers van parking naar winkel te krijgen, moet natuurlijk ook oplossingen geboden worden. Ook hier kan innovatief te werk gegaan worden om bijvoorbeeld de winkelervaring smarter te kunnen maken. Een optie is bijvoorbeeld het inzetten van autonome shopping busjes tussen parkeerhavens en de winkelgebieden.

Storytelling: het studentenleven in Kortrijk, 2040

Donderdag 10 mei 2040 – Emma is een 19-jarige student Netwerkeconomie aan Howest. Haar campus, de Penta, bevind zich aan de Graaf Karel de Goedelaan. Haar kot ligt aan de Doorniksewijk. Om naar school te gaan, neemt ze ’s ochtend om 8 u de trambus richting het station om dan van daaruit een autonoom busje, die ze reserveerde om 8u15, naar de Penta te nemen. Emma is opgegroeid in een tijd waarin AI steeds meer invloed heeft op de economie. Dus de lessen die ze vandaag voorgeschoteld kreeg, gaat over AI-wetgeving. Een van de doelen van de opleiding, is namelijk een AI licentie te halen. Zo’n licentie, zorgt ervoor dat Emma binnenkort effectief met AI te werk kan gaan. Na de lessen, beslist Emma om inkopen te doen, dus reserveert ze een autonoom busje van de Penta naar de Lange Steenstraat. Daar aangekomen, activeert ze een shopping assistent. Die helpt Emma met het zoeken van de nodige producten en het vervoeren van haar inkopen. Net voor ze naar huis wilde gaan, komt ze enkele klasgenoten tegen. Die nodigen haar uit om naar een holo-concert te gaan in De Kreun. Ze vraagt aan haar shopping assistent om haar inkopen te laten leveren naar haar kot en gaat mee naar het concert. Haar kotgenoten worden automatisch gewaarschuwd voor de komst van die aankopen, die via een sidewalk robot geleverd worden. Na het concert, reserveert Emma nog een autonoom busje van de Kreun naar haar kot en vraagt haar klasgenoten mee om de avond daar af te sluiten.

Bronnen

Statistiek Vlaanderen
De Standaard
Eurostation
Team Burgemeester
Kortrijk Studentenstad
HLN & HLN
Robotics & Automation News
KPMG

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %