Digital Masters Academy: wat is het en wat kan het betekenen voor mij of mijn projecten?

0 0
Read Time4 Minute, 11 Second

Afgelopen semester, maakten we kennis met Digital Masters Academy. Dit is een 4 maanden durende opleiding waarin je opgeleid wordt om met de Google Ad en Analytics pakketten te leren werken. Het programma bestaat uit 3 delen: de training, een praktische opdracht en een stage of (studenten)job. Na het doorlopen van deze opleiding krijg je 3 Google Certificaten en een DMA Certificatie.

Is Google DMA van toepassing voor mezelf en/of mijn project(en)?

Zoals eerder gezegd, kregen we afgelopen semester de kans om deze certificaten de halen tijdens onze opleiding. Ik ben daarmee gestart, en heb het deel “basisprincipes van online marketing” voor ongeveer 60 % kunnen afwerken. Maar door de opstapeling van andere taken, heb ik de DMA opleiding niet goed verder ingepland waardoor ik dus het certificaat nog niet heb kunnen halen.

Voor mezelf, is DMA minder van toepassing omdat ik niet van plan ben om verder te gaan met bedrijfsmarketing (zoals dit wel het geval is bij Switch Visuals en Getcom). Mijn doel is namelijk actief te zijn in de Kortrijkse/Vlaamse (jeugd)cultuursector. Nu ben ik bijv. actief in De Stroate en Quindo en binnenkort lanceer ik mijn online hip-hop platform: +32B.

Omdat dit platform zich vooral op YouTube zal bevinden, is het dus niet echt noodzakelijk om Google Ads te gebruiken. Echter kan het wel handig zijn om het kanaal te promoten via YouTube advertenties. Dan denk ik vooral aan het targetten richting Vlamingen die 101Barz-video’s bekijken. Specifiek zou ik dan gewoon een 10-20 seconden durende snippet als advertentie gebruiken met een link naar de volledige video. Daarmee hoop ik dat ze het niet meteen overslaan en dat het genoeg triggerd om ook naar +32B te bekijken. En waarom 101Barz? 101Barz is ook een hip-hopplatform die gericht is op de Nederlandse hip-hop scene. Maar het is ook een platform die ook Vlamingen lokt. 101Barz is dan ook de reden waarom we kunnen spreken over een levende hip-hop scene. Dit wil ik dan ook bereiken met +32B, maar voor Vlaanderen en/of België.

Voor Xplicit, is Google DMA dan wel weer handig. Maar ook daar zijn de traditionele Google Ads minder van belang. We willen namelijk meer inzetten op content marketing via Facebook, YouTube, enz. Daarom zou het dan ook handig zijn om naar volgend jaar toe, ook iets meer richting sociale media marketing te gaan omdat ik ervan overtuigd ben dat adverteren via sociale media effectiever is dan adverteren op Google.

Waarom meer inzetten op content marketing en sociale media ipv focussen op Google DMA?

Zoals je op onderstaande slide ziet van The Global State of Digital, kan je concluderen dat Facebook en video een hoofdrol speelt in de top 5 meest gezochte zoektermen. Ook een grappige conclusie is dat Google de 2de meest gegoogeld zoekterm is. Al vermoed ik dat dit vooral komt omdat mensen de ingebouwde zoekfunctie in de adresbalk niet zien als geldige zoekfunctie.

Uit datzelfde rapport, blijkt dat 91 % van de internetgebruikers op maandelijkse basis videos bekijkt. Daarom vind ik het dan ook belangrijk dat daar, naar volgend semester/jaar toe, ook aandacht moet aan besteed worden tijdens de lessen gerelateerd aan Google DMA en digitale marketing.

Digital 2019 Belgium

Om dit te reflecteren naar de cijfers van België, ben ik opzoek gegaan naar het rapport van België. Daaruit blijkt dat meer dan 10 miljoen Belgen toegang hebben tot internet. Daarbij komt echter nog een kanttekening: 36 % (een groei van 2 % in vergelijking met 2018) van die internetgebruikers maakt gebruik van een adblocker. Maw: die gebruikers, kunnen we dus niet targetten. Daar komt nog eens bij dat 41% (2018) van de internet gebruikers tools gebruikt om cookies uit te schakelen. Die kunnen we dus ook niet gericht targetten. Dit zijn zeker factoren waarmee rekening moet gehouden worden bij een digitale marketing campagne.

datareportal20190131gd100digital2019belgiumv01-190203062617

Aangezien zowel Xplicit en +32B focust op content marketing, is het dus nodig om een breder perspectief te bieden op digitale marketing. Google mag dan wel de meest bezochte webpagina zijn, het is ook een feit dat, op maandelijkse basis, 86 % van de Belgische internetgebruiker video’s bekijkt. Wereldwijd, is dit 91 %. Daarom geloof ik dus ook dat video’s een betere call to action kunnen zijn ter promotie van beide projecten.

Eindconclusie Google DMA en ik

Wat ik nog niet heb vermeld, is dat ik tijdens de Summer School die ik vorige zomer volgde in Schotland, ik ook enkele sociale media en content marketing masterclasses volgde bij Omar Hraib. Daar leerde Omar ons werken met de Analytics tools van Facebook en YouTube. Ondanks ik het al gevolgd heb, denk ik dus dat soortgelijke masterclasses handig meegenomen zijn. Het leuke aan de masterclasses van Omar, was ook dat hij terugkoppelde naar zijn eigen YouTubekanaal (Procapella), waarin hij populaire muziek covert met alledaagse dingen zoals Pringles dozen, Kitkat verpakkingen enz. en hij ons ook inzichten gaf zoals ik in dit artikel ook deed. Hij gebruikte dan ook dezelfde bronnen die ik gebruikte.

Bronnen: Datareportal (Digital 2018 + 2019 & Digital 2019: Belgium)

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %