Digitaal Marketingplan Adviesrapport

0 0
Read Time3 Minute, 40 Second

Afgelopen semester, kregen we de opdracht om een digitaal marketingplan voor Xplicit en een extern bedrijf op te maken. Wij kozen ervoor om De Stroate te kiezen als externe partner. Dit omdat we dachten dat het gemakkelijk was om een digitaal marketingplan op te maken voor een jeugdcultuurhuis. Ware het niet dat de hip-hop cultuur, ondanks rap het populairste genre van het moment is. Toch blijft de hip-hop cultuur zelf niet te kunnen meesurfen met de populariteit van rap. Volgens mij komt dit vooral omdat rap muziek steeds minder te maken heeft met de hip-hop cultuur waardoor weinig rap fans dus aandacht geven aan de 4 (of 5) elementen van hip-hop.Hoe dit zich vertaald in het marketingplan, leg ik je later uit.

Eerst wil ik mijn bevindingen over het marketing plan van Xplicit bespreken. Doordat we inzetten op duurzaam kledij, is het gemakkelijker om interessante zoekwoorden te vinden. Duurzaamheid is niet alleen trending en een booming business, maar het is ook een noodzaak om een duurzame toekomst te kunnen garanderen. Maar omdat Xplicit op dit moment vooral wil inzetten op ecommmerce, is het dus van cruciaal belang dat ons digitaal marketingplan op punt staat.

We hebben ervoor gekozen om 2 advertentiegroepen aan te maken:
– promotie van netwerkevenementen
– brand awareness.
We doen dit omdat op dit moment Brand Awareness belangrijker is dan aankondigen aan welke events we deelnemen. We hebben er dan ook voor gekozen om de max Cost per Click hoger in te stellen dan de promotie van de netwerkevents waaraan we deelnemen.

Voor beide advertentiegroepen, hebben we ervoor gekozen om de leeftijd in te stellen op 18-34. Voor de advertentiegroep rond de promotie van events heben we er ook nog leeftijdssegment 35-44 aan toegevoegd omdat we denken dat dat de leeftijdscategorie is die interessant is om B2B mee te netwerken.

Met de ingestelde key words, hopen we 80 clicks en 1200 vertoningen te bereiken. Hiervoor hebben we een dagbudget ingesteld van 2,75 €, wat dus neerkomt op 54 € per maand. De gemiddelde Cost per Click zou ons dus 0,68 € kosten. Daarmee bereiken we een gemiddelde positie van 1,4.

Zoals ik dus al eerder zei, ging het zoeken naar populaire trefwoorden rond Red Bull Bekvechten moeizamer dan verwacht. Doordat de hip-hop cultuur naar de underground scene wordt geduwd door de new school generatie (lees: mumble rapers), is het dus moeilijk om bijvoorbeeld het aankomende “Red Bull Bekvechten Battle”, die De Stroate vanaf nu dus organiseert, te promoten. Vorig jaar zag je wel een piek in het aantal zoekopdrachten naar het evenement tijdens de maand voor en de weken na het evenement, maar daarnaast wordt er amper tot niet gezocht naar het officieuze Vlaams kampioenschap freestyle battle rap.

Ik dacht dus door de exposure dat het merk Red Bull met zich meebrengt, ook Red Bull Bekvechten kan meesurfen met de populariteit van bijv. Red Bull Electropedia. Desondanks heb ik (hopelijk) een goed digitale marketing plan kunnen opmaken voor de promotie van Red Bull Bekvechten.

Binnen enkele dagen, wordt bekend gemaakt dat de organisatie van de 4de editie van Red Bull Bekvechten wordt georganiseerd door De Stroate, en dat de finale doorgaat tijdens Sinksen 20 aan de Skatebowl. Afwachten dus of Red Bull Bekvechten trending wordt of niet. 1 ding is zeker: we moeten de komende maanden zeker inzetten op de promotie van de voorrondes en de uiteindelijke finale. Ik heb dit niet kunnen implementeren in mijn digitale marketingplan. Maar dit was vooral omdat ik nog niet over de informatie beschikte over waar de voorrondes doorgaan. Daarom hebben we ons dus gefocust op een voorstel voor de promotie van de finale.

Naast het plan voor Red Bull Bekvechten heb ik ook een 2de advertentiegroep aangemaakt voor de promotie van onze tweemaandelijkse comedy nights. Aangezien er, inclusief die van De Stroate, minstens 3 comedy nights georganiseerd worden in Kortrijk, is er dus zeker ruimte en een publiek om onze comedy nights te promoten.

Om de comedy night te promoten, dachten we eraan om 2 maandelijks een campagne te starten 1 of 2 weken voor de comedy night zelf. We zouden altijd dezelfde koppen gebruiken “Comedy @ De Stroate | Hosted By Devoo | Next Up: [headliner naam]. Maar we hebben dus dat plan moeten bijwerken omdat het facebook evenement van de aankomende comedy nioght pas zou geplaatst worden op de dag van de presentatie van ons digitaal marketing plan.

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
100 %